In het verleden speelden kinderen meestal buiten met eenvoudige spelletjes zoals knikkeren, touwtjespringen of verstoppertje. Ze bedachten hun eigen avonturen in de natuur, bouwden hutten en verzonnen zelf spelletjes samen met buurtvriendjes. Beweging en sociale interactie stonden centraal tijdens het spelen. Tegenwoordig speelt technologie een grote rol in hun leven. Kinderen besteden veel tijd aan videogames, tablets en smartphones, vaak alleen en binnenshuis. Hoewel digitale spellen creativiteit en oplossingsgericht denken kunnen bevorderen, missen ze soms de spontane, fysieke en sociale ervaringen die vroeger gebruikelijk waren. Het speelgedrag is daardoor sterk veranderd.
Zentralbild Biscan 15.7.1955 Ernte-Kinderkrippe helpt boerenvrouwen en landarbeidsters door hen te ontlasten van zorgtaken. Naast de al jarenlang opererende kleuterschool in Groß-Germersleben, district Wanzleben, werd een seizoensgebonden kinderopvang opgericht voor de zomer- en herfstmaanden, bedoeld voor kinderen tot drie jaar. Dankzij deze opvang kunnen moeders zonder zorgen helpen bij het oogsten. UBz: In de Ernte-Kinderkrippe: Peter Herbing (zoon van de agronoom van de Volksgut) zit in een karretje en wordt enthousiast door de tuin voortgetrokken door Horst Brauer (zoon van een coöperatieve boer van de LPG “Bördeland”).
In het voorjaar trokken kinderen vaak naar vijvers en slootjes, gewapend met glazen potjes en een flinke portie nieuwsgierigheid. Ze zochten in het water naar kleine diertjes die ze voorzichtig vingen en thuis bewonderden. Deze activiteit bracht hen dichter bij de natuur en leerde hen iets over groei en verandering. Weet je nog die eenvoudige vreugde? Komt dit je bekend voor?
Scroll omlaag voor het antwoord
Heb je het meteen geraden? Nee? Lees hieronder het antwoord!
In vroeger tijden gingen kinderen graag naar de dichtstbijzijnde vijver of sloot om kikkervisjes te verzamelen. Met glazen potten of oude jamblikjes gingen ze op pad om de kleine, glibberige beestjes te vangen. Deze eenvoudige activiteit was niet alleen spannend, maar ook leerzaam; kinderen konden de metamorfose van kikkervisje naar kikker van dichtbij meemaken. Vaak werd dit in groepen gedaan, wat het ook een sociale beleving maakte. Het was een manier om de natuur te verkennen en een band met de omgeving te krijgen. Deze activiteit bracht een gevoel van nieuwsgierigheid en avontuur met zich mee.