De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de strijd tegen de snelgroeiende overlast door fatbikes. In drukke gebieden zoals parken wil verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) de elektrische, vaak opgevoerde fietsen gaan verbieden. Volgens haar is dat nodig om de voortdurende stroom van incidenten en bijna-ongelukken te stoppen.
Van der Horst ziet dagelijks hoe het misgaat: jongeren die zonder helm en met ondeugdelijke remmen door de stad racen, fiets- en wandelpaden blokkeren of andere weggebruikers op het laatste moment kunnen ontwijken. “De situatie is onhoudbaar. We krijgen steeds meer meldingen van ongelukken en Amsterdammers die zich niet meer veilig voelen,” zegt de wethouder in een videoboodschap.
Oplopende overlast en risico’s
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden, vooral onder scholieren. Maar juist die snelle opmars zorgt voor problemen. De brede banden, hoge snelheid en het feit dat veel modellen zijn opgevoerd tot brommerniveau maken ze lastig te controleren.
Hulpdiensten merken dat het aantal ongelukken met fatbikes al langere tijd stijgt, vaak met jongeren als betrokkenen. Ook worden ouders en omwonenden steeds bezorgder. Kinderen die door woonwijken scheuren, drukke fietspaden waar wandelaars opzij moeten springen… volgens de gemeente wordt de balans in het verkeer steeds schever.
https://www.instagram.com/p/DRg5KCSjKZQ/
Verbod via de APV
Omdat landelijke maatregelen uitblijven, kiest Amsterdam nu voor een lokale aanpak via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Op specifieke locaties waar veel recreanten, wandelaars en fietsers samenkomen – zoals parken – worden fatbikes straks geweerd.
Volgens Van der Horst zijn “onorthodoxe maatregelen” nodig: “We kunnen niet langer nietsdoen. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om alles op alles te zetten zodat bewoners zich weer veilig kunnen bewegen in hun eigen stad.”
Breder gesprek over e-bikeveiligheid
Het verbod past in een breder debat over de veiligheid van e-bikes. In heel Nederland klinkt de roep om regels, handhaving en zelfs een helmplicht steeds luider. Veel jongeren zien dat voorlopig niet zitten, maar tegelijkertijd nemen de risico’s snel toe.
Amsterdam zet nu de eerste stap: door de snelste en zwaarste fatbikes uit de drukste delen van de stad te weren, hoopt de gemeente de rust en veiligheid op straat terug te brengen.













