Dordrecht wil fatbikes deels weren
De discussie over fatbikes is inmiddels overal te horen. Steeds meer steden klagen over jongeren die hard door de straten denderen, lawaai maken en voor onveilige situaties zorgen. In Dordrecht wil de lokale VVD nu stevig ingrijpen. Hun plan: de stad als eerste in Nederland zones geven waar je met een fatbike simpelweg niet mag komen.
“De maat is vol”
Volgens fractievoorzitter Rolin den Heijer van de Dordtse VVD loopt de overlast in sommige buurten uit de hand. In een gesprek met Powned beschrijft hij hoe bewoners jongeren zien racen, spugen, ouderen omver duwen en vrouwen lastigvallen. Het gevoel op straat is volgens hem duidelijk: mensen hebben er schoon genoeg van en willen dat de gemeente doorpakt.
Zones met verbod en directe boetes
De partij stelt voor om speciale gebieden aan te wijzen waar fatbikes verboden zijn. Ga je daar toch met zo’n bredebander rijden, dan moet je meteen op de bon kunnen worden geslingerd. Daarbovenop wil de VVD dat zelfs het aan de hand meenemen van een fatbike in zo’n zone kan worden bekeurd. Het idee is simpel: als je de regels overtreedt, volgt er direct een consequentie.

Meer houvast voor handhavers
Den Heijer zegt dat het voorstel vooral bedoeld is om handhavers en politie iets in handen te geven. In zijn woorden staan ze nu vaak machteloos tegenover groepen jongeren die de boel op stelten zetten. Met duidelijke zones en heldere regels kun je volgens hem sneller ingrijpen en voorkom je eindeloze discussies op straat.
Aanpassing van de APV
Dordrecht heeft in de Algemene Plaatselijke Verordening al bepalingen die overlast van bijvoorbeeld fietsen of skateboards aanpakken. De gedachte is om die regels uit te breiden zodat fatbikes er expliciet onder vallen. In de praktijk komt het neer op een verbreding van bestaande bevoegdheden, maar dan gericht op deze populaire en snelle fietsen.
Jongeren voelen weinig voor een verbod
Niet iedereen zit te wachten op zulke maatregelen. Jongeren die vaak op een fatbike rijden, zien het plan als oneerlijk. Zij zeggen dat het merendeel zich gewoon gedraagt en dat je niet iedereen moet straffen omdat een paar het verpesten. “Waarom mogen wij niet rijden als we niks verkeerd doen?” is zo’n veelgehoord geluid.
“Duurzaam, snel en vooral leuk”
De populariteit van de fatbike is onder jongeren niet te missen. Een trotse eigenaar noemt de fietsen stoer, handig en ook nog eens beter voor het milieu dan een scooter. Volgens hem zouden mensen blij moeten zijn dat jongeren voor een fiets kiezen in plaats van voor een brommer. Tegelijkertijd klinkt er ook bravoure: een jongen grapt bij Powned dat je “gewoon sneller moet zijn dan de politie”, om vervolgens te zwijgen als hem wordt gevraagd of hij ooit is achtervolgd.
Hard optreden tegen de rotte appels
Er zijn ook jongeren en fietsers die erkennen dat er misbruik is, maar een verbod te ver vinden gaan. Hun voorstel: scherp handhaven op wangedrag en niet iedereen over één kam scheren. Met andere woorden: pak de stoorzenders aan en laat de rest met rust. Dat zou volgens hen eerlijker zijn en beter werken.
Landelijke discussie, weinig richting
De onvrede over fatbikes speelt niet alleen in Dordrecht. Ook in steden als Rotterdam, Den Haag en Almere wordt geklaagd over overlast en gevaarlijke situaties in het verkeer. Toch ontbreekt het nog aan een landelijke lijn. De Dordtse VVD noemt dat gebrek aan besluitvaardigheid een gemiste kans en wil niet langer wachten op Den Haag.
Primeur lonkt voor Dordrecht
Als de gemeenteraad instemt met het voorstel, krijgt Dordrecht een landelijke primeur: zones waar fatbikes officieel verboden zijn. Voorstanders hopen dat je zo snel rust en duidelijkheid creëert. Tegenstanders vrezen vooral dat goedwillende jongeren de dupe worden. Eén ding staat vast: het debat over de fatbike is nog lang niet uitgefietst.













