Het aantal ongevallen met jongeren op fatbikes blijft maar stijgen. In 2022 kwamen er zeven jongeren op de spoedeisende hulp terecht na een ongeluk met zo’n fiets, terwijl dat aantal in 2023 al naar 59 is gegaan. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar waren er 33 ongelukken. Onderzoekers denken dat als dit zo doorgaat, er in 2024 misschien wel 100 ongelukken kunnen plaatsvinden. Een recent ongeval waarbij twee meisjes uit Breda gewond raakten toen hun fatbike botste met een auto, heeft veel ophef veroorzaakt.
Vanwege deze stijging in ongelukken wordt er steeds vaker geroepen om een minimumleeftijd voor fatbikegebruikers in te stellen. VeiligheidNL pleit voor een verbod op het gebruik van fatbikes door kinderen onder de 16 jaar, omdat zij volgens hen de risico’s minder goed kunnen inschatten, wat ook de veiligheid van andere weggebruikers in gevaar brengt.
Ondanks de toenemende roep om strengere regelgeving, is het eigenlijk best moeilijk om juridisch een specifieke minimumleeftijd voor fatbikes vast te stellen. Sweco, een onderzoeksbureau dat in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden heeft bekeken, concludeert dat het lastig is om die apart te regelen voor fatbikes. Hoewel fatbikes bredere banden hebben, maken deze ze niet voldoende anders dan andere e-bikes om speciale wetgeving te rechtvaardigen.
Lees hieronder het verhaal verder…
Sweco wijst erop dat de regels rond brede banden makkelijk te omzeilen zijn door de banden iets smaller te maken. Dit maakt het lastig om echt een strikte leeftijdsgrens voor fatbikes te handhaven. Eind vorig jaar stuurden 45 burgemeesters een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarin ze pleitten voor een minimumleeftijd voor alle e-bikes. Hoewel een algemene regel juridisch gezien kan, zijn er veel praktische nadelen.
Sweco-onderzoekers geven aan dat zo’n maatregel veel scholieren zou raken, vooral in plattelandsgebieden. Er zijn ongeveer 32.000 leerlingen die hun e-bike dagelijks nodig hebben voor school en weer naar huis. Een verbod zou hun mobiliteit flink beperken. Het blijft ingewikkeld: de veiligheid van jongeren op fatbikes en e-bikes staat onder druk, maar een passende oplossing lijkt ver weg. Innovatieve en creatieve maatregelen zijn nodig om jonge weggebruikers veilig te houden zonder hen teveel te beperken.
Een optie zou kunnen zijn om strakker toezicht te houden op de al bestaande verkeersregels. Ook is er ruimte om verbeteringen aan te brengen in de infrastructuur en gerichte voorlichtingscampagnes te houden over de gevaren van fatbikes. Dit zou flink kunnen helpen om meer bewustzijn te creëren en de veiligheid te vergroten.
Het is duidelijk dat de populariteit van fatbikes onder jongeren ook nadelen heeft. De stijgende cijfers over ongevallen onderstrepen dat er snel iets moet gebeuren. Maar door de juridische en praktische moeilijkheden is het lastig om snel iets te regelen. Beleidsmakers en veiligheidsexperts moeten daarom samenwerken om slimme en haalbare oplossingen te vinden. Op die manier kunnen we misschien een goede balans vinden tussen veiligheid en mobiliteit voor jongeren.
Door samen te werken kunnen we hopelijk een middenweg vinden tussen het verhogen van de veiligheid en het bieden van mobiliteitsoplossingen voor jongeren.