Haven plat door grootschalige blokkade
Een deel van de Rotterdamse haven lag gisteren urenlang stil door een massale actie van de groep Geef Tegengas. Activisten versperden met spandoeken, vaten en houten stellages de toegang tot de terminals van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals. Het effect was direct: binnen enkele minuten stonden lange rijen vrachtwagens vast en viel het logistieke verkeer op de Maasvlakte zo goed als stil.
Waarom juist deze bedrijven?
De actie maakte deel uit van een internationale protestdag gericht tegen grote logistieke spelers die volgens de actiegroep betrokken zijn bij wapenleveringen aan Israël. RWG werd bewust uitgekozen, omdat activisten stellen dat via deze terminal containers met militair materieel naar het Midden-Oosten vertrekken. Het gaat om beschuldigingen van de activisten; de bedrijven zelf hebben daar publiekelijk geen erkenning voor gegeven.
Spanning loopt snel op tussen chauffeurs en demonstranten
Op de Tweede Maasvlakte kantelde de sfeer razendsnel. Sommige truckers lieten weten begrip te hebben voor het doel van de actie, maar de toenemende wachttijd maakte anderen furieus. Op beelden is te zien dat enkele chauffeurs uithalen naar betogers, spandoeken lostrekken en zelfs proberen met hun truck door een blokkade te duwen. Omstanders meldden dat meerdere activisten zijn mishandeld voordat de politie ter plaatse was.
Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas was er sprake van agressie door een kleine groep chauffeurs en raakten voertuigen van activisten beschadigd. De groep benadrukt zelf geen fysiek geweld te gebruiken: de bedoeling was een vreedzaam protest, aldus de woordvoerder, maar “niet iedereen wil luisteren.”
Vastgeketend en de hoogte in
Rond half elf waren naar schatting honderd demonstranten aanwezig. Ze ketenden zich aan elkaar vast en blokkeerden de weg met houten constructies en tonnen, waardoor verwijdering niet eenvoudig was. Palestijnse vlaggen wapperden zichtbaar en spandoeken met teksten als “Maersk verdient aan genocide” hingen aan hekken. Enkele activisten klommen zelfs in havenkranen, wat extra veiligheidsmaatregelen vereiste. Onder politietoezicht haalden havenmedewerkers hen later naar beneden.
Uren wachten en groeiende frustratie
Het vrachtverkeer zat muurvast. Tientallen trucks stonden langdurig stil, met toenemende irritatie bij chauffeurs en planners. Sommigen mopperden dat hun hele dagplanning in duigen viel en ze simpelweg hun werk moesten doen. Anderen gaven aan de boodschap te begrijpen, al keurden ze de blokkademethode af. De politie was met meerdere eenheden aanwezig en probeerde rond het middaguur de boel rustig te ontmantelen. Door kettingen en constructies duurde het tot ver in de middag voordat de meeste blokkades weg waren.
Actiedag in Nederland en Europa
De blokkades op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. Door heel Europa werden die dag spoorlijnen, havens en distributiecentra lamgelegd die volgens activisten gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam werd het spoor richting de haven bezet door honderden demonstranten, waardoor het treinverkeer tijdelijk stilviel. Daar trad de politie sneller en harder op: actievoerders werden van het spoor gehaald en per bus afgevoerd.
Politie: demonstreren mag, onveiligheid niet
Tegen het einde van de middag was de situatie iets rustiger, maar de spanning bleef voelbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtwagens werden omgeleid. De politie benadrukte dat het recht op demonstratie geldt, zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Volgens de politie zorgen dergelijke blokkades voor riskante situaties op de weg en bij terminals.
Politiek en havenbedrijf reageren verdeeld
Uit de politiek kwamen gemengde reacties. GroenLinks en BIJ1 verdedigden het demonstratierecht en riepen op tot helderheid over eventuele wapenexporten. VVD en PVV bestempelden de blokkade als onacceptabel en gevaarlijk. Het Havenbedrijf liet weten dat het internationale vrachtverkeer zwaar is gehinderd en dat onderzocht wordt hoe soortgelijke acties in de toekomst sneller beëindigd kunnen worden. De economische schade zou aanzienlijk zijn.
Online debat en felle reacties uit de sector
Op social media barstte de discussie los. De hashtag #GeefTegengas ging urenlang rond. Een deel van het publiek prees de activisten om hun lef; anderen vonden dat het protest de verkeerde mensen raakt. Ook uit de transporthoek en vanuit agrarische kringen klonken harde woorden: oproepen tot stevig optreden en boetes voor blokkades gingen rond, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.
Hoe nu verder?
Geef Tegengas kondigde aan door te gaan, zolang er volgens hen wapentransporten via Nederlandse havens plaatsvinden. De groep roept bedrijven als Maersk, RWG en APM op “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Intussen blijft de vraag spelen waar de grens ligt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en gevaarlijk protest. De komende dagen zal blijken of dit een eenmalige klap op de rem was, of het begin van een langere golf aan acties.













