Er zijn veel gedachten en opvattingen over hoe onze kinderen te begeleiden binnen het onderwijsproces. Uiteenlopende meningen tekenen het landschap, maar middelpunt vormt het ene doel waar iedereen achter staat: de gezondheid en beste ontwikkeling voor onze jeugd. Hoe komen we echter tot een overeenstemming? We gaan allemaal voor de perfecte groeiomgeving voor onze kinderen, maar missen een gezamenlijk afgestemde strategie over welke paden te bewandelen om dit te bereiken.
Een ex-leerkracht, met een schat aan ervaring in het onderwijs, besloot om haar overwegingen en inzichten te delen met het publiek door middel van een openbare brief aan de krant. Deze brief is stevig in de aandacht gekomen en is veelvuldig gedeeld op internet, met veel waardering voor haar opvatting en gezichtspunten.
Lees verder om de volledige inhoud van haar brief te lezen…
De woorden van de docente zijn als volgt:
“Als gepensioneerd leraar, zie ik met lede ogen aan hoe ongegronde ingrepen van personen, zonder huidige betrokkenheid of ervaring in het reguliere onderwijs, zich voordoen als hervormers van ons schoolsysteem. Ik voel een steek van protest tegen de wijdverspreide gedachte dat docenten het kernprobleem vormen. Integendeel, ik stel voorop dat een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Talloze ouders nemen hun rol niet volledig waar en laten het na om hun kinderen basisprincipes over te brengen zoals discipline, respect voor anderen en essentiële sociale competenties.
Kinderen arriveren op school, uitgedost in dure kleren en schoenen, maar ontberen basismateriaal zoals pen en papier. Bij het observeren van de situatie in scholen die aangemerkt worden als ‘falen’, lijken de uitdagingen voornamelijk bij de ouders en de leerlingen zelf te liggen. Zijn ouders actieve deelnemers aan de schoolactiviteiten, zoals ouderavonden? Hebben ze regelmatige communicatie met docenten? Sturen ze hun kinderen goed voorbereid met de benodigde materialen naar school? Blijven ze betrokken bij hun kinderen’s huiswerk?
Zijn de contactgegevens van de ouders actueel? Nemen de leerlingen actief deel aan lessen? Ronden ze hun huiswerk af? Gedragen de leerlingen zich respectvol tegenover hun docenten en dragen ze bij aan een bevorderlijke studieomgeving?
Docenten moeten zich niet ontfutseld zien met verantwoordelijkheden die eigenlijk aan ouders toebehoren. Verandering in het onderwijs kan alleen worden bewerkstelligd wanneer ouders hun verantwoordelijkheden ook echt op zich nemen.”
Wat denk jij van de lerares haar zienswijze? Is het iets waar jij het mee eens kan zijn of verschil je van mening?