Kun je je de beginjaren van de basisschool nog herinneren? Voor velen roepen die herinneringen beelden op van het leren van het alfabet, het inkleuren van kleurplaten en, misschien wel het belangrijkste, het leren klokkijken. Destijds waren smartphones nog niet gangbaar, en was een polshorloge noodzakelijk om te weten hoe laat het was.
Maar tegenwoordig ziet de wereld er anders uit. Kinderen groeien op in een digitale wereld waarin smartphones en tablets alomtegenwoordig zijn. De tijd wordt vrijwel altijd digitaal weergegeven, of het nu op hun telefoon, laptop of andere apparaten is
Het is dan ook niet vreemd dat veel kinderen tegenwoordig moeite hebben met het aflezen van een analoge klok. Deze vaardigheid wordt steeds minder geoefend, vooral omdat digitale klokken overal om hen heen zijn. Zelfs als ze op school leren hoe een analoge klok werkt, oefenen ze dat mogelijk nauwelijks thuis, waar vaak alleen digitale klokken aanwezig zijn.
Lees verder en bekijk een interessant filmpje…
Dit probleem is zo groot geworden dat sommige scholen in het Verenigd Koninkrijk ervoor kiezen om analoge klokken uit de klaslokalen te verwijderen. Deze worden vervangen door digitale klokken, zodat leerlingen zich tijdens examens kunnen concentreren zonder dat ze tijd verliezen met het proberen te lezen van een analoge klok. Leraren willen niet dat leerlingen zich zorgen maken over hoeveel tijd ze nog hebben om hun examen af te ronden.
Malcolm Trobe, plaatsvervangend algemeen secretaris van de Association of School and College Leaders (ASCL), bevestigde dit in een interview met The Telegraph. Hij benadrukte dat het essentieel is dat leerlingen zich kunnen richten op hun werk zonder onnodige afleidingen.
De overgang naar digitale klokken in klaslokalen weerspiegelt de tijd waarin we leven. Het toont aan hoe onze afhankelijkheid van technologie steeds dieper doordringt in het dagelijks leven. Naarmate de wereld blijft veranderen, zullen ook de manieren waarop we basisvaardigheden aanleren en toepassen, blijven evolueren.