In Nederland gaan de kosten voor het bezitten van een auto flink omhoog vanwege wijzigingen in de wegenbelasting die gepland zijn voor 2025. Dit zal een flinke financiële druk leggen op veel automobilisten. In zeven van de twaalf provincies worden de opcenten verhoogd en de belastingvoordelen voor elektrische en hybride voertuigen worden geleidelijk afgebouwd. Hoe dit jou als autobezitter treft, verschilt, maar bestuurders van elektrische voertuigen zullen de gevolgen duidelijk merken.
Volledig elektrische auto’s waren tot nu toe vrijgesteld van wegenbelasting, maar daar komt per 1 januari 2025 een einde aan. Vanaf die datum moeten eigenaren van elektrische wagens 25% van het normale tarief betalen, en dit percentage zal tot 2030 stapsgewijs stijgen tot het volledige tarief. Deze wijziging geeft aan dat de overheid de stimulering van elektrisch rijden aanpast.
De hoogte van de wegenbelasting die je moet betalen, hangt af van de provincie waar je woont en factoren als CO2-uitstoot, voertuiggewicht en type brandstof. Auto-expert Tim Roks van AutoTrack benadrukt dat vooral het gewicht van elektrische auto’s, vanwege hun zware batterijen, tot hogere belastingaanslagen leidt. Een voorbeeld hiervan is de elektrisch aangedreven Volkswagen Golf, die ongeveer 300 kilo zwaarder is dan zijn benzinevariant, wat zich direct vertaalt naar hogere kosten.
Stijging in Belastingen voor Autobezitters
Zelfs al krijgen elektrische rijders in 2025 nog enige korting, in 2026 moeten ze al 75% van het normale tarief betalen. Roks merkt op dat het gewicht van de auto een belangrijk aspect wordt om rekening mee te houden bij de aanschaf van een elektrische auto. Naast de stijging in basiswegenbelasting door een inflatiecorrectie van 1,2% in 2025, moeten autobezitters ook rekening houden met een verhoging van de provinciale opcenten, wat per regio behoorlijk kan verschillen.
In provincies zoals Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg gaan de opcenten omhoog. Dit kan voor sommige bestuurders leiden tot extra kosten van tientallen tot zelfs honderden euro’s per jaar. Een verhuizing van een regio met lagere naar hogere opcenten, zoals van Overijssel naar Gelderland, kan de jaarlijkse kosten aanzienlijk verhogen. Vooral dieselrijders en bestuurders van zwaardere elektrische voertuigen zullen de impact voelen.
Hybride voertuigen zullen ook beïnvloed worden door de nieuwe belastingregels. De belastingvoordelen voor plug-in hybrides verdwijnen geleidelijk. Vanaf 2025 betalen bestuurders van hybride auto’s 75% van het standaardtarief en vanaf 2026 vervalt de korting volledig, waardoor de kosten vergelijkbaar worden met die voor conventionele brandstofauto’s.
Deze veranderingen in de wegenbelasting raken alle autobezitters, maar in welke mate hangt sterk af van het type voertuig en de regio. Het verdwijnen van fiscale voordelen voor elektrische en hybride auto’s benadrukt het belang voor autobezitters om bij de aankoop van een auto goed te letten op de belastingkosten en andere bijkomende uitgaven. Wat vind jij van deze veranderingen? Deel je mening op onze Facebookpagina!