In de jaren negentig wist Fruit Joy veel Nederlanders te bereiken met een opvallende en humoristische televisiereclame. Het ging niet om de bekende Fruit Joy-snoepjes, maar om een Fruit Joy-ijsje met meerdere gekleurde lagen. De commercial werd al snel een klassieker en staat vandaag de dag nog steeds bekend als een van de meest memorabele reclames uit die tijd.
De reclame zelf
In de spot zien we een gezin in de auto. Op de achterbank eet het kind een Fruit Joy-ijsje en roept enthousiast: “Hé, het is groen!” De vader, die dit letterlijk lijkt te interpreteren, rijdt prompt door een rood stoplicht en veroorzaakt een aanrijding. Na de klap kijkt het kind rustig naar zijn ijsje en zegt droog: “Nou is-ie weer rood.”
De grap zat in de speelse verwarring tussen de kleuren van het ijsje en die van het verkeerslicht. Het resultaat was een korte, geestige scène die bij kijkers direct bleef hangen.
Waarom zo iconisch?
De reclame werd iconisch door zijn eenvoud en droge humor. In nog geen dertig seconden werd een hele situatie neergezet die zowel kinderen als volwassenen aansprak. Het ijsje stond centraal, maar de humoristische twist maakte dat de commercial veel verder ging dan productpromotie alleen.
Culturele herinnering
Hoewel de Fruit Joy-ijsjes inmiddels al jaren niet meer in de schappen liggen, is de reclame voor velen die in de jaren ’90 opgroeiden een stukje nostalgie. De combinatie van herkenbare gezinsdynamiek, de onverwachte grap en de kleurrijke uitstraling van het ijsje zorgde ervoor dat de commercial een cultstatus kreeg.
Erfgoed uit de jaren ’90
De Fruit Joy-autoreclame hoort thuis in het rijtje van legendarische Nederlandse reclames uit de jaren negentig. Net als campagnes van merken als Rolo (“Had je nou maar een Rolo gegeven”) of Melkunie (“Nog zo’n lekkere dag”) is deze spot een voorbeeld van hoe humor en herkenbaarheid een blijvende indruk kunnen achterlaten.