De zogenoemde klushub van de gemeente Amsterdam, waar ondernemers elektrische voertuigen kunnen huren, blijkt nog nauwelijks in trek. Sinds de start van de proef in februari hebben zich slechts vijf bedrijven aangemeld, waarvan er inmiddels al één is afgehaakt.
Groene ambitie, magere resultaten
De gemeente opende de Park+Switch-hub in de Piet Heingarage met het doel om kleine ondernemers te helpen overstappen op schoon vervoer. Bedrijven die met hun bestelbus de stad in willen, kunnen daar hun vervuilende voertuig achterlaten en tijdelijk een elektrisch exemplaar huren. Op die manier wil Amsterdam de overgang naar een zero-emissiezone stimuleren.
In de praktijk blijkt het enthousiasme voor de klushub echter beperkt. Volgens cijfers die AT5 opvroeg, maakten tot nu toe slechts drie bedrijven daadwerkelijk gebruik van de faciliteit. Eén daarvan stopte al snel weer. Daarmee blijft het initiatief voorlopig ver achter bij de verwachtingen van de gemeente.
Wethouder geeft nog niet op
Verkeerswethouder Melanie van der Horst noemt de lage opkomst “jammer, maar niet onverwacht”. Ze benadrukt dat het project nog in de beginfase zit. “We wisten dat dit tijd zou kosten. Ondernemers moeten wennen aan nieuwe manieren van werken, zeker als het gaat om vervoer en logistiek,” aldus Van der Horst.
De wethouder zegt te willen onderzoeken hoe het concept aantrekkelijker gemaakt kan worden. Daarbij wordt gedacht aan extra communicatiecampagnes, flexibeler huurtarieven en betere aansluiting op de werkroutes van ondernemers.
Ondernemers sceptisch
Veel ondernemers geven aan dat de overstap naar elektrisch vervoer nog te duur en te ingewikkeld is. Niet alleen de huurprijzen, maar ook het beperkte laadvermogen en de logistieke planning vormen obstakels. “Ik kan niet elk uur heen en weer naar een hub om te wisselen van bus,” zegt een installateur uit Noord. “Dat kost me meer tijd dan ik verdien.”
Daarnaast blijkt dat sommige bedrijven nog onvoldoende weten dat de klushub bestaat. Volgens belangenvereniging MKB-Amsterdam is de communicatie over het project beperkt geweest. “Veel ondernemers horen er pas over als de gemeente controleert op uitstoot,” zegt voorzitter Bart Drenth. “Dan is het te laat.”
Zero-emissiezone komt eraan
Toch heeft de gemeente haast. Vanaf 2025 geldt in delen van Amsterdam een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s. Ondernemers die met oudere dieselbusjes rijden, mogen dan niet meer overal komen. De klushub is bedoeld om de overgang naar die nieuwe regels soepeler te maken.
Van der Horst benadrukt dat de gemeente het experiment niet direct zal stopzetten. “We willen leren wat wel en niet werkt. De overstap naar elektrisch vervoer vraagt tijd, maar we blijven ondernemers helpen die die stap willen zetten.”
Toekomst onzeker
Voorlopig blijft de klushub dus bestaan, al is het nog de vraag of het initiatief op termijn levensvatbaar is. Als het gebruik niet toeneemt, zal de gemeente mogelijk met een aangepaste opzet moeten komen.
Een ondernemer vat de situatie nuchter samen: “Het idee is goed, maar zolang het meer moeite dan gemak oplevert, blijft het stil bij die hub.”