Elektrisch rijden werd jarenlang beloond met belastingvoordelen, waaronder volledige vrijstelling van wegenbelasting. Maar vanaf 2026 komt daar definitief een einde aan. Dan verdwijnt bijna het hele belastingvoordeel voor EV’s, en zullen veel elektrische rijders ontdekken dat hun wegenbelasting opeens hoger is dan die van een vergelijkbare benzineauto. In dit artikel leggen we uit waarom elektrisch rijden in 2026 niet automatisch meer betekent dat je goedkoper uit bent.
Het omslagpunt: 2026
Tot en met 2024 betaal je als eigenaar van een volledig elektrische auto geen wegenbelasting. In 2025 komt daar voorzichtig verandering in: er blijft dan nog 75 procent korting over. Maar in 2026 verandert alles. Dan betaal je nog maar 25 procent korting, wat betekent dat je 75 procent van de volledige motorrijtuigenbelasting gaat betalen. En dat is fors — vooral voor zware elektrische modellen.
Waarom EV’s in 2026 vaak duurder zijn
Elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzineauto’s. Dat komt vooral door hun accupakket. Wegenbelasting wordt grotendeels berekend op basis van gewicht. Daardoor betalen elektrische auto’s — ook al stoten ze niets uit — een hoger tarief dan een benzineauto van hetzelfde formaat. Denk bijvoorbeeld aan een compacte elektrische hatchback zoals de VW ID.3: die weegt meer dan een benzinevariant als de Golf, en is daardoor duurder in belasting. Zelfs met de 25 procent korting blijft de wegenbelasting in 2026 voor zo’n EV hoger dan voor een lichte benzinewagen.
De EV als duurdere optie
Vooral zwaardere elektrische SUV’s worden echt duur in 2026. Auto’s zoals de Volvo EX90, die richting de 2.700 kilo wegen, gaan zelfs met de resterende korting al richting de 1.700 euro per jaar aan wegenbelasting. Een gemiddelde benzineauto blijft dan onder de 1.000 euro. Zelfs kleinere elektrische modellen als de Renault Zoe gaan in 2026 al meer kosten dan veel zuinige benzineauto’s, simpelweg omdat ze zwaarder zijn.
Wat staat er na 2026 te gebeuren?
De korting van 25 procent blijft bestaan tot en met 2029. Dat betekent dat EV-rijders vanaf 2026 tot aan 2030 steeds hetzelfde relatief hoge bedrag betalen. Vanaf 2030 verdwijnt ook die laatste korting en gaan elektrische auto’s het volledige tarief betalen — net als alle andere auto’s. Daarmee zullen de meeste EV’s zelfs bij de duurste belastingklasse horen, puur vanwege hun gewicht.
Conclusie
De tijd dat elektrisch rijden automatisch fiscaal voordelig was, is definitief voorbij. Vanaf 2026 betaalt de gemiddelde EV-rijder al bijna evenveel of zelfs méér wegenbelasting dan de eigenaar van een benzineauto. En dat voelt vreemd. Terwijl de overheid juist wil stimuleren dat mensen overstappen op uitstootvrij rijden, worden ze via de belasting ongemerkt gestraft zodra ze dat daadwerkelijk doen.
Wie nu nog denkt dat elektrisch rijden altijd goedkoper is, komt vanaf 2026 voor een dure verrassing te staan.