Verpakkingen in de supermarkt zijn de afgelopen jaren niet alleen kleiner geworden. Fabrikanten passen nog een andere gemene truc toe. Volgens de Consumentenbond wordt de samenstelling van producten aangepast, waarbij klanten dezelfde of zelfs hogere prijzen moeten betalen. Dit zorgt voor veel ophef.
Verpakkingen en samenstellingen veranderen
De Consumentenbond heeft 600 producten onderzocht en vergeleek ze met hoe ze vijf jaar geleden waren. Bij een kwart van deze producten was de samenstelling aangepast.
Vaak gaat het om variaties in de receptuur, maar er zijn ook gevallen waar de wijzigingen drastischer zijn. Bijvoorbeeld, de lekkerbekjes van Albert Heijn hadden vijf jaar geleden nog 66 procent vis. Nu is dat slechts iets meer dan de helft.
Bij Plus is hetzelfde gebeurd. De bosvruchtensiroop had voorheen 19 procent bosvruchten, maar tegenwoordig nog maar 6 procent.
Blijf lezen op de volgende pagina
De prijzen blijven stijgen
Deze veranderingen zie je vooral bij huismerken, maar ook bekende A-merken doen eraan mee. Neem bijvoorbeeld Bertolli vloeibaar, dat bevatte ooit 20 procent olijfolie, maar nu nog maar 7 procent. Je zou denken dat je minder betaalt als de kwaliteit daalt, maar dat is dus niet zo. De prijzen zijn of gelijk gebleven of zelfs gestegen. Dit is zowel schokkend als bizar.
Albert Heijn beweert dat hun lekkerbekjes beter smaken nu er minder vis in zit. Volgens hen zou het paneermeel juist de smaakmaker zijn. Klinkt dat voor jou ook ongelooflijk?
Ook Plus heeft een verklaring voor hun aanpassingen. Ze zeggen dat mensen vooral het aroma van de bosvruchtensiroop proeven en daarom de verlaging van het bosvruchtgehalte prima is.
Vertrouwen in supermarkten
De Consumentenbond vertrouwt supermarkten en fabrikanten niet. Ondanks het feit dat supermarkten beweren dat de kwaliteit niet lijdt onder deze veranderingen, is dat volgens hen wel degelijk het geval. “Als een product echt verbeterd is, zou dat groot op de verpakking staan. Dat is nu niet het geval,” zegt Joyce Donat.
Supermarkten vermelden de samenstelling wel op het etiket, maar consumenten weten niet meer hoe het product vijf jaar geleden was samengesteld. En zo, lieve mensen, worden we weer eens misleid. Dit gebeurt terwijl steeds meer gezinnen moeite hebben om rond te komen. Supermarkten doen dit simpelweg omdat ze meer winst willen maken. Ze besparen op dure ingrediënten, terwijl de prijs hetzelfde blijft.
Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten, terwijl de prijs hetzelfde blijft. Dit zorgt voor veel frustratie bij de consumenten.